Trekken tanden en kiezen

Soms is het helaas nodig om een tand of kies te trekken; een behandeling waar niet veel mensen naar uit kijken. Het trekken van een tand of kies gebeurt te allen tijde met een verdoving; de behandeling mag dan geen pijn doen. Het kan zijn dat u wél merkt dat er iets gebeurt in uw mond; dat is normaal. Na de extractie is er een wondje ontstaan, hetgeen, indien nodig, wordt gehecht. Na afloop van de behandeling krijgt u een gaasje op de plek van het wondje waar u stevig op dient dicht te bijten gedurende 30-45 minuten. Hierna kunt u het gaasje zelf verwijderen en weggooien. U krijgt van ons een reserve-gaasje mee indien het na deze periode nog steeds wat bloedt. Ook krijgt u van ons enkele adviezen mee:

Verdoving
De (plaatselijke) verdoving is na drie tot zes uur uitgewerkt. Let u erop dat er gemakkelijk verwonding door bijten op de wang, lip of tong kan ontstaan. Advies: zolang de wond verdoofd is, niet eten of hete dranken gebruiken.

Pijn

De (plaatselijke) verdoving is na drie tot zes uur uitgewerkt. U kunt dan pijn krijgen. Deze is goed te bestrijden door het innemen van pijnstillende middelen, zoals Paracetamol. Het beste kunt u met de pijnstillers beginnen voordat de verdoving volledig is uitgewerkt.

Nabloeding
Het eerste uur na de ingreep kan de wond nog een beetje bloeden, dit gaat vanzelf over. Ook het speeksel kan de eerste dag na de ingreep nog wat rood zijn. Wanneer de wond opnieuw gaat bloeden of het bloeden toeneemt kunt u het volgende doen: u neemt een gaasje of een schone zakdoek en maakt daarmee uw mond schoon en droog. Zeker niet spoelen! Dan neemt u een tweede gaasje en vouwt dat in elkaar. Als u geen gaasjes heeft, kunt u ook een knoop in een schone zakdoek leggen. Dat opgevouwen gaasje of die knoop legt u op de wond. Daarna stijf dichtbijten en dit een half uur volhouden. Het gaat erom dat er constant een druk op de wond uitgeoefend wordt. Als het daarna blijft bloeden, neemt u gerust contact op.

Zwelling
Door de operatie kan uw wang flink gaan opzetten. Deze zwelling zal na twee dagen (+ 48 uur) het grootst zijn en daarna weer langzaam gaan slinken. Dat is een normaal gevolg van de ingreep. Soms is er ook een bloeduitstorting; de wang is dan langer dik en verkleurd maar dit is niet ernstig.

Beperkte mondopening
Dit is een veelvoorkomend verschijnsel, vooral wanneer de behandeling achter in de mond heeft plaatsgevonden. Na een paar dagen is de mondopening weer normaal, u kunt ook zelf proberen door oefening de mond af en toe verder te openen.

Voeding
De eerste twee dagen kunt u het beste zacht voedsel gebruiken. U hoeft geen maaltijden over te slaan. U kunt de normale hoeveelheden aanhouden. Voedsel en drank mogen niet te heet zijn, bij voorkeur lauw.

Mondhygiëne
Het is beter de eerste dag na de ingreep uw mond zo weinig mogelijk te spoelen. U moet wel uw tanden en kiezen poetsen, wees voorzichtig in de buurt van de wond. Vanaf de tweede dag kan de mond enkele keren per dag worden gespoeld met lauw zout water (één theelepel zout op een halve liter water) of als u een recept heeft meegekregen met chloorhexidine 0.2% mondvloeistof. Bij gebruik van anticoagulantia krijgt u een recept voor 5% tranexaminezuur mondspoeling mee. Hiermee dient u viermaal daags gedurende 5 dagen zachtjes te spoelen.

Roken en alcohol
U kunt beter de eerste dag niet roken en geen alcohol drinken, dit is slecht voor de genezing van de wond.

Hechtingen
De eventuele aangebrachte hechtingen zijn gewoonlijk na twee tot drie weken zover opgelost dat deze spontaan verdwijnen. Soms is het nodig een ander hechtmateriaal te gebruiken. In het laatste geval is met u een afspraak gemaakt voor een tweede bezoek, waarbij de hechtingen zullen worden verwijderd.

Neemt u in de volgende gevallen contact op:

Buiten openingstijden neemt u bij complicaties contact op met de spoeddienst:
Neem contact met ons op!